یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

تبليغات

تبليغات

تبليغات

۲ بازديد

تبليغات چيست؟
مفهوم تبليغات بطور عجيبي با بازاريابي آميخته است. تبليغات جزئي از فرآيند بازاريابي يك محصول و يا خدمت بشمار مي رود. به بيان ساده مي توان گفت تبليغات يعني رساندن يك پيام در مورد محصول و يا يك خدمت از طريق رسانه هاي مختلف براي متقاعد كردن مخاطبان بالقوه براي خريد آن محصول و يا خدمت.

در تبليغات معمولاً اهداف متفاوتي دنبال مي شود كه در زير به بخشي از آنها اشاره مي كنيم:

آگاهي مشتريان در مورد محصولات و يا خدمات جديد
آگاه كردن مشتريان از طرز كار و يا قيمت جديد يك محصول
ايجاد تصويري روشن و قدرتمند از كسب و كار
ترغيب مشتريان به خريد محصول
تشويق مشتري براي اتخاذ تصميم خريد فوري محصول و يا خدمت
و …

از ديدگاه جايگاه تبليغات در مقايسه با بازاريابي، مي توان تبليغات را زير مجموعه بازاريابي و در كنار ابزارهاي ديگر آن از جمله روابط عمومي، پيشبرد فروش، فروش شخصي و بازاريابي مستقيم دانست. تبليغات بيشتر بر روان مشتري براي ترجيح دادن يك برند خاص تمركز دارد و بازاريابي بر كل فرآيند اعم از تبليغات، فروش، توزيع و … احاطه دارد.

اكنون به اين مي پردازيم كه يك تبليغ موثر چه ويژگي هايي دارد:

خلاق، ابتكاري و به يادماندني: تصوير و پيام تبليغ مي بايد كاملاً خلاقانه و ابتكاري باشد بگونه اي كه مخاطب در مورد آن به فكر واداشته شود و هر زمان كه محصول شما و يا محصولات مشابهي را مي بيند به ياد تبليغ شما بيافتند.
عنوان جذاب و متفاوت: عنوان يك تبليغ مي بايست به گونه اي باشد كه خواننده وادار به خواندن ادامه آن شود.
متن آگهي: متن آگهي را بگونه اي بنويسيد كه مزيت هاي محصول و يا خدمت شما را بيان كند. من چندي پيش يك آگهي براي يك موسسه تندخواني طراحي كردم كه متن آن را با اين سئوال شروع كردم كه “آيا مي دانيد سرعت مطالعه هر ايراني 200 كلمه در دقيقه است در حالي كه ميانگين سرعت مطالعه در جهان 800 كلمه در دقيقه است؟” هر جمله از متن آگهي بايد بگونه اي باشد كه خواننده رغبت نشان دهد كه مطالب بعدي را نيز بخواند. ويژگي بسيار مهم ديگري كه در متن آگهي بهتر است رعايت كنيد صداقت در متن است. پيامتان نبايد باور پذير نباشد. هرگز فراموش نكنيد كه آنچه را در پيامتان به مخاطب ارائه مي دهيد بايد در عمل نيز بتوانيد آن را به اثبات برسانيد. به عبارت ديگر هرگز وعده اي ندهيد كه نتوانيد عمل كنيد.
پيشنهاد فروش غير مستقيم: در انتهاي آگهي حتماً خواننده را با روشي ترغيب به انجام عملي كنيد تا در نهايت منجر به فروش شود. البته هرگز سعي نكنيد كه سريعاً مشتري را وادار به خريد نماييد. بعنوان مثال ما در موسسه تندخواني در انتهاي آگهي خود خواننده را به يك سمينار رايگان دعوت مي كرديم و در آن سمينار در مدت 90 دقيقه توضيحات كاملي در مورد خدمات خود ارائه مي كرديم. جالب است بدانيد 40% از كساني كه در آن سمينار شركت مي كردند در نهايت در كلاسهاي تندخواني ثبت نام مي كردند. اگر در انتهاي آگهي فقط شماره تلفن را براي ثبت نام در كلاسها مي داديم بي شك تعداد بسيار كمتري در سمينارها شركت مي كردند.

منبع: كتاب تبليغات از تئوري تا عمل نوشته دكتر سيد حميد خداداد حسيني، دكتر احمد روستا، دكتر وهاب خليلي شجاعي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.