تبليغات (به انگليسي: Advertising)، (به فرانسوي: Publicité) تبليغ ريشه درزندگي اجتماعي انسانها دارد عملي است كه در آن فروشنده يا توليد كنندهاي با انجام امري سعي ميكند كه خريدار بالقوه را از توليد اين محصول آگاه كند.انجام اين عمل با روشهاي گوناگوني انجام ميشود.
معناشناسي
اصطلاح تبليغات ريشه در واژههاي (كنگر گاتيو دي پرو پا گاندا فيد) يا كنگره ترويج ايمان دارد كه در سال ۱۶۲۲ كليساي كاتوليك برپا نمود. اين كنگره بخشي از اقدامات ضد اصلاح طلبي كليسا بود مطابق تعريف لاسول در كتاب «فنون تبليغات در جنگ جهاني» تبليغات منحصرا به كنترل عقيده با نمادهاي مهم نظير گزارشها شايعات تصاوير و ديگر اشكال ارتباط جمعي ميپردازد.
تاريخچه
آنچه كه امروز به عنوان تبليغات نو و جديد ميشناسيم، ريشه در اواخر سدهٔ نوزدهم و اوايل سدهٔ بيستم در كشور ايالات متحده دارد. اما به طور كلي براي تبليغات اعم از سياسي يا تجاري ميتوان سه دوره تاريخي قبل از انقلاب گوتنبرگ و اختراع و تكميل ماشين چاپ در سال ۱۴۵۰ را در نظر گرفت
دوره علايم حجاري شده بر روي كاسهها، كوزههاي سفالي و…
نشانهها و تبليغ روي ديوارها و سنگ نبشتهها
جارچيهاي شهر
البته تمام فرهنگها وتمدنهاي گذشته هر كدام به شيوۀ خود تبليغات را داشته اند، به عنوان مثال راههاي تبليغ دين در اديان مختلف بسيار زيركانه است وپس از گذشت قرنها صيقل خورده وحرفه اي است، مثل آئين سخنوري وخطابه وهمچنين متون مذهبي كه به عنوان ادعيه واحاديث متداول است.
تبليغات در قرن حاضر
البرت لاسكر را عنوان پدر تبليغات نوين معرفي ميكنند لاسكر در دهه ۱۹۲۰ تبليغات را اينگونه تعريف ميكند (تبليغات عبارت از فروشنده در پشت دستگاه چاپ) آنچه مابه عنوان تبليغات نو و جديد ميشناسيم ريشه در اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بيستم در كشور ايالات متحده دارد زمان ظهور آژانسهاي تبليغاتي به صورت سازمان يافته و به وجود آمدن مجلات و كتابهاي تبليغاتي در سال ۱۹۳۰ مجله عصر تبليغات گشايش يافت اين مجله به صورت رنگي چاپ ميشد.
وقتي كه صحبت از تبليغات در قرن حاضر ميشود، نميتوان نامي از تبليغات اينترنتي نياورد. تبليغاتي كه مزاياي بسياري در خود دارد: ارزان است، فراگير است، ماندگار است، هوشمندانهاست، شبانه روزي است، هر زمان كه شما بخواهيد، قابل تغيير است و… كاركرد اين نوع تبليغات به خصوص زماني كه شركتها از لحاظ منابع مالي با مشكلات مواجه هستند كاملا پر رنگ تر ميشود. شاهد اين امر بررسي رشد تبليغات اينترنتي در بحران مالي كنوني (سال ۲۰۰۹) است.
تبليغات را ميتوان يك فرآيند خواند نه يك مسير يا شيوه خاص تبليغ را ميتوان مجموعه فعاليتهايي دانست كه كه در آن امتيازات و برتريهاي محصولي را اعلام ميكند و در تلاش است كه خريدار را به خريد متقاعد كند.
تبليغات پست مستقيم
يك اسلحه واقعا كارا جهت هدف گرفتن بخش خاصي از از بازار هدف است.
شما ميتوانيد كارت پستال، كاتالوگ، بروشور، خبرنامه و يا يك نامه ساده را براي مشتريان خود بفرستيد. هدايايي درون پاكت قرار دهيد كه نشانگر اهميت شما به مشتريان خود باشيد.
فن نوشتن متون تبليغاتي يك تخصص كامل است. سعي كنيد خود را به جاي خواننده قرار دهيد و ببينيد اگر شما به جاي خواننده بوديد خواندن اين آگهي شما را تا چه حد به خريد ترغيب ميكرد.
اين رسانه وسيلهاي مناسب براي اطلاع رساني در زمينههايي مانند: فروشهاي فوق العاده، تخفيفات فصلي، يادآوري اينكه شركت مشتريان قبلي خود را از ياد نبردهاست و شيوهاي مناسب جهت اطلاع رساني بي واسطه و جذب مشتريان جديد و حفظ مشتريان كنوني است.